Sport & Fritid

Våra tester:

Bäst i test Crosstrainer

 

Träningsmaskiner

Att träna kontinuerligt är någonting som är väldigt viktigt för oss alla. Bland de största hoten mot våran hälsa är våran stillasittande vardag där vi oftast sitter still hela dagarna på våra jobb. Hur mycket man rör på sig varierar ju självfallet beroende på vilket yrke man har och vilka typer av uppgifter man har inom sin egen yrkesroll. Men faktum är att människan idag är mycket mer stillasittande än vad vi någonsin har varit. Vi tar dessutom gärna bilen till våra jobb även om de inte alltid ligger så långt bort. Människan har helt enkelt blivit lite för bekväm och det leder också till ordentliga konsekvenser för våran hälsa. Aldrig någonsin har det varit en så stor del av befolkningen världen över som faktiskt är överviktiga. Regeringen har tillsammans med många anslutna företag infört ett så kallat friskvårdsbidrag för att uppmuntra sin personal till att försöka röra på sig. Bidraget kan användas på lite olika sätt beroende på företagets policy och liknande men det vanligaste är att personalen får använda det till att lösa gymkort eller liknande. Det måste självfallet inte gå till överdrift men det finns bara positiva effekter av att röra på sig minst tre gånger I veckan. Det behöver heller inte vara så avancerat om man nu tycker att det är lite svårt och jobbigt att försöka ta sig till och från gymmet eller att det helt enkelt bara känns svårt att försöka lära sig alla olika övningar man kan göra där. Den absolut enklaste och smidigaste lösningen är att man börjar kika lite på en eller flera träningsmaskiner man kan ha hemma så att man slipper ta sig någonstans för att kunna träna. Det finns flera fördelar med att ha en träningsmaskin hemma utöver att den alltid finns nära till hands. Man kanske också har lättare för att fokusera om ingen annan står och tittar på och bedömer hurvida du gör dina övningar rätt eller inte. Sedan så blir det självklart också lite billigare att göra en engångsinvestering I en träningsmaskin istället för att ha ett gymkort som kostar pengar varje månad.

Har man väl bestämt sig för att köpa hem någon typ av träningsmaskin är det viktigt att man läser på vilka tillverkare som är populära och kända för god kvalitet. Man vill inte råka ut för några olyckor för att man har köpt en dålig träningsmaskin. Sedan kan man också börja fundera på vad det är man vill få ut av sin träning. Vill man bygga muskler eller bränna fett? Eller är man bara ute efter att kunna röra på sig lite för att behålla flexibiliteten och sin grundstyrka. När man väl har satt ett mål för vad man vill få ut så kan man börja titta på vilken typ av maskin man faktiskt behöver.

Först och främst har vi motionscykeln som är en väldigt enkel och smidig maskin för att träna upp sina benmuskler och sin kondition. Nackdelen med motionscykeln är att den inte är så mångsidig utan den är lite väl fokuserad på bara ben och kondition. Om du tänkt att köpa en motionscykel är det bra om du kan komplettera den med en annan maskin eller vanlig gymträning för att kunna få en så allsidig tränings som möjligt.

Sedan har vi den väldigt populära crosstrainern som också är en av de allra vanligaste maskinerna för hemmabruk idag. Crosstrainern ger en lite mer skonsam rörelse till skillnad från övriga maskinerna och är också väldigt tidseffektiv då den får med nästan hela kroppen under ett träningspass. Om bara planerat att köpa en maskin så är crosstrainern ett väldigt bra val då du får med det mesta för en vardagligt och mångsidig träning.

Näst på tur är den lite mindre och billigare trappmaskinen som kanske också är något underskattad. Trappmaskinen är ett alldeles utmärkt komplement till exempelvis ett multigym då trappmaskinen är lite mer fokuserad på lår, vader och även en del på din kondition.

Sedan har vi de populära multigymmen som ofta erbjuder en rad olika övningar som för det mesta täcker in hela din kropp. Multigymmen är ofta fokuserade på isolationsövningar på specifika muskelgrupper så som biceps, triceps, bröst och mage. Fördelen med dessa är att du enkelt kan välja vad du vill träna vilket innebär att det också blir väldigt enkelt att dela upp träningen på olika grupper under olika dagar. Nackdelen är att det tar lite längre tid att genomföra sitt träningspass och att den inte ger så mycket kondition mer än vad de olika övningarna ger. Därför är det bra om man kan komplettera multigymmet med till exempel en motionscykel eller löprundor.

Utöver motionscykeln finns det också en annan typ av träningscykel som brukar kallas för spinningcykel. Spinningcykeln liknar mer en tävlingscykel till form och funktion medan motionscykeln mer liknar en vanlig cykel. Spinningcykeln är också lite mer robust för att kunna klara långa spinningpass och hård belastning. För hemanvändning räcker dock en motionscykel alldeles utmärkt. Är cykla något av ett intresse eller vill du bara ta din motionsträning till nästa nivå så kanske en spinningcykel skulle vara mer lämpad för just dig.

Vi får heller inte glömma det klassiska löpbandet som också är en av de mest populära maskinerna som säljs idag. Nackdelen med just löpbandet är att den ger en lite hårdare belastning på din kropp även om den efterliknar vanlig utomhusträning lite mer än vad till exempel en crosstrainer gör. Här handlar det lite om vad du själv tycker om att göra I din träning. Ett löpband aktiverar inte lika många muskler som en crosstrainer gör så vilket som passar dig bäst beror på vad du känner dig bekväm med och vilket mål du har med din träning.

Sist men absolut inte minst har vi roddmaskinen som även den har blivit en populär träningsmaskin framförallt på senare år. Roddmaskinen är bra på att ge en jämn och skonsam belastning samtidigt som den också aktiverar stora muskelgrupper såväl som de små. Just roddmaskinen är bra om du vill träna hela din kropp på en gång eftersom att den också aktiverar ryggen och armarna I större utsträckning till exempel crosstrainern eller löpbandet.

Våra köpråd:

Löpband

Motionscykel

Roddmaskin

Trappmaskin

Spinningcykel

Multigym